Ofte stillede spørgsmål

  • Brugernavn og adgangskode er ikke noget der oprettes automatisk når du modtager dit rejsekort. For at kunne udnytte den fulde version af Det Blå Punkt kræver det et brugernavn og adgangskode tilknyttet dit rejsekort.

    Du kan oprette et brugernavn og adgangskode ved at logge på med dit NemID på selvbetjening.rejsekort.dk.

    Når du har logget på rejsekortets selvbetjeningsløsning med dit NemID er der en række menupunkter tilgængelige. Figuren forneden viser med en pil hvilket menupunkt der tillader oprettelse af brugernavn og adgangskode. Følg rejsekortets anvisninger for at få aktiveret dit brugernavn og adgangskode.

    Bemærk det ikke er muligt at logge på hverken rejsekortets selvbetjeningsløsning eller Det Blå Punkt med et anonymt rejsekort. Se punktet Hvilke typer rejsekort kan jeg bruge? for mere information.

  • Hvis du i Det Blå Punkt har prøvet en masse forskellige adgangskoder til det samme brugernavn og stadig ikke kan logge på er din konto måske blevet låst i 24 timer af sikkerhedsmæssige hensyn (frygt ej det kan løses! Læs videre).

    Bemærk at brugernavn og adgangskode ikke er noget der oprettes automatisk når du modtager dit rejsekort. Hvis du har svært ved at huske om du har oprettet et brugernavn og adgangskode så læs eventuelt punktet Hvordan får jeg et brugernavn og adgangskode? ovenfor.

    Når du forsøger at logge på med forkert adgangskode mere end 7 gange låses din konto. Du kan tjekke om din konto er spærret ved at logge på med det du mener er dit brugernavn og adgangskode.

    Hvis du får en fejlbesked, som vist i figuren herunder, når du forsøger at logge på med det du tror er din adgangskode er din konto spærret. Bemærk at når du først har spærret din konto så vil loginsiden ikke acceptere din adgangskode selvom den er korrekt.

    Uanset om du får ovenstående fejlbesked eller har glemt dit brugernavn og adgangskode kan du altid nulstille din adgangskode ved at klikke her. Linket fører dig til en side hvor du skal indtaste den e-mail du oprettede dit rejsekort med og postnummeret du bor i.

    Bemærk at hvis du ikke kan huske den e-mail adresse som er tilknyttet dit rejsekort kan du kontakte Rejsekort Kundeservice.

    Hvis du har indtastet de korrekte oplysninger vil du herefter modtage en e-mail med instruktioner. E-mailen indeholder et link som fører dig til en side hvor du kan skifte din adgangskode. Se nedenstående figur.

    Når ændringerne er gemt succesfuldt logges du efterfølgende automatisk på rejsekortets selvbetjeningsløsning. Nu er du klar til at bruge disse oplysninger, altså dit valgte brugernavn og adgangskode, til at logge på Det Blå Punkt.

    Hvis du fortsat har problemer med at logge på bedes du kontakte Rejsekort Kundeservice. Du er også meget velkommen til at skrive en e-mail til os på hej@detblaapunkt.dk så vil vi gøre vores bedste for at du kan logge på.

    Bemærk det ikke er muligt at logge på hverken rejsekortets selvbetjeningsløsning eller Det Blå Punkt med et anonymt rejsekort. Se punktet Hvilke typer rejsekort kan jeg bruge? for mere information.

  • Rejsekort af typerne personligflex eller pendlerkort kan bruges i Det Blå Punkt.

    Bemærk det kræver oprettelse af brugernavn og adgangskode til dit rejsekort. Læs eventuelt punktet Hvordan får jeg et brugernavn og adgangskode? ovenfor for at komme godt igang.

  • I rejsekortets selvbetjeningsløsning kan du vælge imellem dansk eller engelsk, hvor dansk er sat som standard. Du kan ændre dit sprog tilbage til dansk ved at logge på rejsekortets selvbetjening.

    Figuren forneden viser med en pil hvor du kan skifte til dansk.

  • Alt efter hvilken stander du har checket ind ved vil der forekomme en forsinkelse.

    • Metro – omkring 1 time.
    • Tog – omkring 1-2 timer.
    • Bus – op til 24 timer.

    Chippen på dit rejsekort har altid din aktuelle saldo og check ind status uden forsinkelse, og kan ses på en rejseautomat.

    Bemærk at Det Blå Punkt altid viser de samme oplysninger som på rejsekortets selvbetjeningsløsning, derfor vil forsinkelsen også være gældende dér. Læs mere om dette på Rejsekortets få et overblik over dine rejser side.

  • Alt efter hvilken stander du har checket ud ved vil der forekomme en forsinkelse.

    • Metro – omkring 1 time.
    • Tog – omkring 1-2 timer.
    • Bus – op til 24 timer.

    Chippen på dit rejsekort har altid din aktuelle saldo og check ud status uden forsinkelse, og kan ses på en rejseautomat.

    Bemærk at Det Blå Punkt altid viser de samme oplysninger som på rejsekortets selvbetjeningsløsning, derfor vil forsinkelsen også være gældende dér. Læs mere om dette på Rejsekortets få et overblik over dine rejser side.

  • Hvis du for eksempel checker ind i en bus og derefter fortsætter din rejse og checker ud ved en tog perron eller metro vil dit check ud blive registreret før dit check ind i bussen. Der vil derfor midlertidigt stå “Ukendt sted” i op til 24 timer indtil bussen har sendt sin data til rejsekort datacentral, og herefter vises dit check ind korrekt.

    Listen forneden viser den forventelige forsinkelse.

    • Metro – omkring 1 time.
    • Tog – omkring 1-2 timer.
    • Bus – op til 24 timer.

    Chippen på dit rejsekort har altid din aktuelle saldo og check ind/ud status uden forsinkelse, og kan ses på en rejseautomat.

    Bemærk at Det Blå Punkt altid viser de samme oplysninger som på rejsekortets selvbetjeningsløsning, derfor vil forsinkelsen også være gældende dér. Læs mere om dette på Rejsekortets få et overblik over dine rejser side.

  • Du kan opleve at blive kontrolleret med dit rejsekort helt ligesom med andre typer af kort eller billetter.

    Dit rejsekort bliver kontrolleret af bus-, tog- og metropersonale med en håndterminal. På den kan man bl.a. se, om – og hvor – du har checket ind. Ved kontrollen sættes et kontrolmærke på dit rejsekort, som fortæller hvor kontrollen har fundet sted.

    Hvis dit rejsekort er blevet kontrolleret vil kontrolmærket vises som en registrering under fanen Aktiviteter for den specifikke rejse.

  • Rejsekortets selvbetjeningsløsning opdateres ugentligt. Dette sker ofte om søndagen efter kl 22.00, og varer imellem 1 til 2 timer. Det hænder at opdateringer kan forekomme på andre dage, men typisk efter kl 22.00.

    Det Blå Punkt henter altid dine seneste rejseaktiviteter, derfor vises dine data ikke når rejsekortets selvbetjeningsløsning er nede. Prøv derfor igen lidt senere.

    Du kan altid tjekke den aktuelle status på selvbetjening.rejsekort.dk.

  • I ganske sjældne tilfælde vises denne besked hvis rejsekortets selvbetjeningsløsning er kortvarigt nede.

    Det Blå Punkt henter altid dine seneste rejseaktiviteter, derfor vises dine data ikke når rejsekortets selvbetjeningsløsning er nede. Prøv derfor igen lidt senere.

    Du kan altid tjekke den aktuelle status på selvbetjening.rejsekort.dk.